الخميس، 31 مارس 2011

فضفضة



هى : الحالة الحلوة قلبت حيرة وبعد شوية هتقلب دموع 
انا : لا يا بنتى مش هتوصل للدرجة دى 
هى : ربنا يسمع منك مع ان باين كدا 
( طول عمرك كلامك صح وخصوصا فى الحالة دى )

.................

هى : اكتر حاجة بتعجبنى فيكى دماغك وحسمك للامور 
انا : ده انا اللى بتعجبنى دماغك جدا على فكرة 
هى : لا انتى قوية اوى وليكى تفكير مميز وعندك صبر يكفى العالم كله
( بدات اصدق حكاية الصبر دى اما التفكير المميز من بعض ما عندكم اما بقى قوية فلا اعتقد ذلك )

.................

هى : انتى محتاجة تعيشى تجارب كتير وتبقى اجتماعية علشان مش تتاثرى باى حاجة كدا
انا : لا انا عجبانى نفسى كدا وبعدين انا حساسة بزيادة اللى مش عاجبه مش يتعامل معايا
هى : مهى مشكلتك انك حساسة بزيادة 
انا : تفتكرى اصلا انى حساسة وبستحمل كتير عكس بعض ينفعوا مع بعض انتوا متناقضين اصلا 
هى : لا انتى اللى بتعرفى تبقى متناقضه فى مشاعرك مش عارفة ازاى 
( مش حكاية تناقض ولا حاجة حكاية ان مش لازم مشاعرى دايما تغلب عقلى فبعملها استوب وبس )

................

هى : ما انتى مش سالتى 
انا : لا سالتك عاملة ايه قولتيلى كويسة 
هى : ما انا كويسة دى حاجة بسيطة 
انا : لا مش كويسة ومش حاجة بسيطة انا بجد زعلانة اوى 
( مش ممكن تتخيلى انا زعلانة قد ايه والحكاية دى عاملة فيا ايه من وقت ما كلمتك بس خليكى فكراها )

..................

اللى بيحب حد بيعذره وبيسامحه ولو مش لاقيله عذر بيخترعله عذر ويسامحه بردو
مش كل يوم هنلاقى حد نحبه ولا كل يوم هنلاقى حد يحبنا بجد ولا حتى كل يوم هنلاقى حد محترم كدا
حاجة مش عارفة ليه مش مقتنعين بيها ان الولاد مش زى البنات 
ممكن يكون فاضى بس مش تيجى على باله التفاصيل الصغيرة اللى بنفكر فيها 
مش معناه انه مش بيحب بس اساليب التفكير والتعبير بتختلف 
لازم نعذر ونقدر ان فى شغل مرهق وفى تفكير طول الوقت فى المستقبل وده جزء من التفكير فينا 
لما بيكون مشغول لو حتى بيفكر فهو بيفكر فيكى بس باسلوب مختلف 
فرحانة اوى علشانكم بجد 
ربنا يوفقكم ويهديكم ويقدملكم الخير ياااارب 

..............

احنا مش بنحب احنا بنتعود 
امتى نكون بنحب بجد لما نتعدى حدود التعود 
بمعنى نغير فى التفاصيل اللى اتعودنا عليها ونبعد شوية بعقلنا عن المشاعر 
ونبص على الحكاية من بعيد ونقيمها 
يعنى وقت ما نحس اننا اتعلقنا بحد لمجرد انه قريب مننا فى الفترة دى 
نقرب اكتر من ربنا ونفكر فى حاجات غير الحد ده 
ونشوف مع الوقت بنحس بايه وهيحصل ايه 
الحب مش مجرد اتنين شافوا بعض وبيتكلموا كتير وخلاص 
الحب تفاصيل ملغبطة كل ما نحاول نهرب منها بتجمعنا 
حالة من اللاوعى المفاجاة وسط الوعى التام 
مش فلسفة لا بالعكس الحب ابسط من اى شئ فى الدنيا بس احنا اللى بنعقده 

 .....................

السعادة مش مشكلة اوى ومش حاجة مستحيلة 
ببقى سعيدة وانا بشرب نسكافية وبسمع انغام وبقرا شعر 
وببقى سعيدة وانا بكلم صحابى ونحكى ونضحك
وببقى سعيدة لما بلاقى حد بيحبنى ومرتاحلى من غير هدف 
وببقى سعيدة لما بروح المدرسة والاطفال يجروا عليا اول ما يشوفونى 
حاجات كتيرة اوى ممكن تبقى بسيطة بس تسعدنا 
ومع ان فى حياتنا حاجات كتير بتزعل لازم نخترع حاجات تبسطنا 
حتى لو بسيطة بس وقت ما نكون بنعملها مش نفكر فى اى حاجة تضايق 
زى فودافون كدا استمتع باللحظة 

.................

مؤمنة جدا ان ربنا بيبعتلنا ناس فى اوقات معينة فى حياتنا علشان ياثروا فيها 
بشكل او باخر وبالسلب او الايجاب المهم ان بيكون ليهم تاثير حتى لو بسيط
علشان كدا كل ما بتعرف على حد بفرح اوى واحس ان فى رسالة ربنا باعتهالى 
وبفكر فى السبب القدرى للمعرفة دى 
حتى لو مجرد واحدة قاعدة جنبى فى الطريق واتكلمت معايا كتير بخرج من الكلام بحاجة 
حتى لو ان الكلام ممكن يلفت انتباهى لحاجة مش كنت واخده بالى منها قبل كدا
كمان مؤمنة ان الانسان الصبور اى حاجة محتاجة صبر هيلاقيها قدامه والانسان اللى دايما زعلان 
هيلاقى كل الحاجات اللى بتزعل قدامه كمان الانسان المتفائل هيلاقى كل حاجة تدعو للتفائل 
علشان كدا مقتنعه انى بتعرف على الناس اللى شبهى حتى لو طلع فيهم صفة مش كويسة 
فاكيد انا فيا جزء من الصفة اللى مش كويسة دى ان لم يكن كلها بس بيكون وجه الشبه عادتا كبير 

..................


الحوارات اللى فى الاول دى حقيقية علشان فى كتير مفكرينى انى بالفها 
وطبعا اللى حصل معاهم الحوار بيعرفوا نفسهم 
ومفيش ولد فى اى حوارات علشان ناس فاكرين انى بعمل تمويه
لو فى هقول هو عادى يعنى هو انا هخاف مثلا 
كمان الكلام مش موجه لحد معين
علشان متاكده ان فى ناس كتيرهتحس ان الكلام ليها
المهم ان اى حد يحس ان الكلام يتفق معاه يعتبره ليه 

وفى النهاية 

( هذه الفضفضة لا تعبر الا عن وجهات نظر كاتبها واى تشابه فى التفاصيل لا يتصل باى شخص على الاطلاق )




0 التعليقات: