الثلاثاء، 18 فبراير 2014

مكان فى القلب



" أجمل مكان روحته فى حياتى هو البراح اللى فى عنيك "
التدوينة اللى فاتت من وحى مارك والتدوينة دى من وحى أنغام ^_^
و مش عارفة ليه الحملة دى مديه معايا على ذكريات
فجه فى بالى اجمل الاماكن اللى روحتها و حبتها
ومن اكتر الاماكن اللى بحبها ميدان التحرير لما رحته وانا فى آخر سنه من الكليه
و قعدت اكل كشرى على تلتوار و كان جمبنا ولد بيعزف جيتار ومعاه صحابه
كنت حاسه بدفا و فرحة غريبه
المكان اللى حبيته اوى كمان المسجد اللى جنب الموقف فى الزقازيق
كنت دايما بقعد فيه استنى معاد المحاضرات او اراجع قبل ما اروح الامتحان
والمسجد اللى كنت فرحانة جدا انى صليت فيه كان مسجد النور فـ العباسيه
اما بقى الجامع الأزهر فيومها كنت طايره من الفرحه ودخلت المكتبه ومش كنت عايزة اخرج منها تانى
نرجع بقى لوجه بحرى و نقول بلطيم والمشى على البلاج و اخر مرة كنت هناك قابلت رحاب صالح
هو احنا مش اتمشينا كتير بس كفايا انها كانت المرة الاخيرة اللى اروح وان المرة دى ارتبطت بيها
اكتر مكان بستمتع فيه بقى هو دمياط الجديدة البلد دى هاديه وملهمه بشكل فظيع
نيجى بقى على احلى تجربة حصلتلى فى حياتى كلها ( لحد دلوقتى يعنى :D )
شرم الشيخ حيث روعه الجبال و جمال الطبيعه سبحان الله 
اما بقى الغطس والشعاب المرجانيه قريبه مننا و السمك من حوالينا 
انك تندمج مع الطبيعه وتحس بكل حواسك وهى بتسبح احساس مالوش وصف
الاماكن اللى فى قلبى بقى ونفسى اروحها جداااا
اسكندرية بحبها اوووى مع انى مش رحتها غير مرة واحدة
وكنا رايحين مطار برج العرب فمش تحسب طبعا المره دى :D
مكه طبعا بعتبرها رزق ودايما بدعى ربنا يرزقنى بزيارتها
القدس ودى بقى حلم حياتى ان اصلى فى المسجد الاقصى قبل ما اموت
اخيرا بقى اسبانيا الاندلس العربى بعشقها
ودى كانت كل الاماكن اللى فى قلبى رحتها او نفسى اروحها

صباحكم احلى من الاحلام :))

هامش : الصور الموجودة من تصويرى ^___^

2 التعليقات:

!!! عارفة ... مش عارف ليه يقول...

جميل مود الذكريات ده

اسكندرية افتكر هتفرق كتير بالنسبة فهي مدينة عريقة

وبالرغم من إني زرت تقريبا معظم المدن المصرية إلا إن للإسكندرية مكانة خاصة
ولا أخفيك قولاً إنني تمنيت لولم أكن منصورياً لوددت أن أكون سكندرياً

أما عن خارج الحدود هناك الكثير والكثير ولكن يبقى الحلم الأبرز هو .. المالديف

شكراً على هذه المساحة للاستمتاع بما فات

تحياتي

aya mohamed يقول...

أ/وليد

اسكندرية ليها سحر خاص
ربنا يحقق حلمك يارب :)
مبسوطه جدا ان التدوينة عجبت حضرتك