الخميس، 3 فبراير 2011

مصر .... اولا



الرسالة وصلت ومصر سمعت 
المشكلة دلوقتى انى مش فاهمة 
يمكن لحد العصر كدا كنت مبسوطة والاوضاع الحمد لله فى طريقها للاستقرار 
بعد كدا الدنيا اتقلبت 
القنوات بتكذب بعض حتى القنوات المصرية 
الشعب بيضرب فى بعض 
قنابل مولوتوف وكرات لهب وسيارات دبلوماسية وعصابات منظمة 
هو فى ايه ؟ 
وشوية يقولوا دول اخوان لالا دول حزب وطنى لالا دول اساسا منظمات اجنبية 
ولا حد فاهم اى حاجة ولا حد عارف يتصرف
طيب ممكن نسيبنا من كل ده احنا اساسا مش عايزين نعرف حاجة
كل اللى احنا عايزينه دلوقتى كل واحد يحترم نفسه ويرجع بيته 
لهدف واحد بس 
مصر .... لازم نحافظ عليها 
لا مع مبارك ولا ضد مبارك ولا مع المتظاهرين ولا ضدهم ومش لازم نبقى مع حد ضد حد 
لازم نبقى مع مصر ومصر وبس 
هى دى حاجة صعبة اوى كدا يعنى ان كل واحد يرجع بيته 
وبعد ما نرجع بيوتنا الامن ينتشر ونحاول نظبط البلد ولو عايزين ترجعوا تانى ارجعوا 
مهو مفيش حد هياخد التحرير ويمشى بس نظبط نفسنا وارجعوا تانى واقعدوا براحتكم 
بس نحافظ على بلدنا الاول

................................................

فى لحظة حسيت ان المكان اللى انا عايشة فيه امان عن باقى محافظات مصر
وكنت عماله اتصل بكل اصحابى اطمن عليهم
وعماله افكر هساعد ازاى الناس المتضررين من اللى بيحصل
وبمجرد ما قفلت اخر تليفون سمعت الناس فى الشارع
ولقيت ان انا كمان عندى نفس المشكلة
سجن فى بلدنا اتفتح وخرج المسجونين اللى فيه وبيحرقوا وبيكسروا
وبمنتهى العفوية سالت هو فى سجن فى بلدنا
واكتشف ان اه فيه وسجن كبير كمان
وحالة من الرعب عندنا احنا واكتشفت ان انا كمان مش قادرة اخرج من البيت
مش احساس بالخوف قد ما كان احساس بالصدمة
هو ايه اللى بيحصل
كنت على قناعه ان اللى حصل فى سجون القاهرة مؤامرة لاخراج عناصر بعينها
طيب واللى فى باقى سجون الجمهورية لاخراج مين ؟
دى كانت صدمتى واللى بردو مش قادرة افهم لحد دلوقتى

............................................

رسالة يمكن مش وقتها بس حاسة انى لازم اقولها وخلاص
بحبك اوى بجد وانتى عارفة كدا كويس
مش قدرت اقولهالك وانا بكلمك
انا فعلا فكرت فى نفس الجملة اللى انتى قولتيها  
انتى اغلى عندى من اى حاجة فى الدنيا   
اسفة على احساس غبى وسؤال اغبى
مبسوطة جدا انك صاحبتى
وبحبك جداااااااا






0 التعليقات: