الثلاثاء، 22 فبراير 2011

فاصل منوعات 2



اول مرة اكتب بوست وانا مش عارفة احدد حالتى ايه
ممكن اكون حيرانه وجايز مبسوطة ويمكن مضايقة
هو الاكيد انى عايزة اكتب وخلاص
يمكن بشغل نفسى اصل مش لاقيه حاجة اشغل بيها نفسى
والشغل مش عايز يرجع كمان فيمكن حاسة بفراغ والنوع ده اسمه فراغ شغل مش فراغ تفكير

مش معنى انى مضايقة ابقى مش مبسوطة
بقت عندى القدرة انى احس بحاجتين فى وقت واحد
انا اساسا من يوم ما عرفتك ومفيش اى حاجة طبيعية فى حياتى
المشكلة انك متصور انى عايزة حاجة معينة وانا فعلا بجد مش عيزاها
ولو قلتها مش هصدقها او بمعنى اصح هتعمد مش اصدقها وهضحك واقولك وده حصل امتى
شفت بقى ان انا كمان عادى بس انت اللى مش واخد بالك
كل اللى انا عيزاه اننا نتعامل باهتمام زى اول كام يوم
مش انا اللى اديت لنفسى احساس انى مهمة من نفسى كدا
ومش انا لوحدى اللى عملت حاجات لمجرد انى حاسة انى عايزة اعملها
حاسة زى ما يكون بقالنا سنين نعرف بعض
هو ينفع اقولك ممكن نرخم زى زمان :D ?

ليس لدى امل فى شئ ما او شخص ما
ولكن لدى ثقة فى اختيارات الله
فلا احزن حد الموت ولا افرح حد الجنون
ففى الحالتين اسجد شكرا لله

هو حتى لو انا بحب هى دى حاجة تضايق حد
مقتنعه ان الحب احساس مش بنقدر نسيطر عليه زى ما مش بنقدر نسيطر على نفسنا
نفرح امتى ونزعل امتى ونبكى امتى ونضحك امتى
لكن نقدر نسيطر على نفسنا اننا مش نصارح اللى بنحبه او نصارحه او نقول لكل الناس او مش نقول
ومقتنعه بردو ان الحب حالة فردية لكن الجواز علاقة اجتماعية
يعنى ممكن احب حد ومش يعرف انى بحبه اصلا ومش مراهقة علشان يأذينى الحب ده
ومش بمشى ورا قلبى وبنسى عقلى وفى اتفاق انى متزنة فى تفكيرى
تبقى ايه المشكلة بقى
المشكلة انى بحب هههههههههه

قال لها : اخشى ان نفترق
قالت له : دعوت ( يارب ان لم تكتبه لى فلا تكتب على فراقه ) و لدى ثقة بالله
فقال : اللهم آمين
وتسأل : أأستحق ان تتمسكى بى
فصمتت وهى تردد داخلها : وحده الله يعلم انى تمنيتك منذ زمن فى دعائى

الاغنية دى حبيتها علشان معناها الدينى
علشان اول ما سمعتها اتمنيت انى اعمل بيت فيه ترابط اسرى ودينى كدا
علشان اول ما سمعتها قلت اللهم ارزقنى زوجا تقيا وذرية صالحة
سمعتها كتير جدا فى يومين وكل مرة بسمعها بحس بفرحة
مش لسبب اكتر من انها فعلا رائعة
وميرسى جدا للى عرفنى الاغنية جزاك الله عنا كل خير

فى بتنا اللى احنا عايشين فيه
بيبان الجنة مفتوحة عليه
مش عايزة كلام على الجنة مدام بنراعى ربنا فيه
ده بيت مؤمن ورزقه حلال دى نعمة ولا بكنوز المال
زوجين صالحين واحلى عيال فى احلى من كدا ايه
وصانا ... ربنا وصانا ... فى اهل بتنا امانة صونها واوفى الوعد
م الليلة .. صفحة جديدة م الليلة فى حضن لمة عيلة نفتح قلوبنا لبعض
مودة ورحمة واختبارات
تقوى بيت تزيده ثبات تضيق اوقات تروق اوقات سلمها بقي لله
مادام في البيت محبة وطاعة واهله في كل فرض جماعة
مسيرنا ننول اغلي شفاعة من رسول الله


0 التعليقات: