الأربعاء، 19 يونيو 2019

بلا ولا شيء



في لحظات الضعف والمواقف الصعبة أول حد بيجي في بالنا هو أكتر شخص بيحسننا بالأمان
من 4 سنين كنت في أصعب موقف وأكتر لحظات الضعف اللي معتقدش هيعدي عليا زيها تانى 
وكان أصعب من الموقف اني فعلا لوحدى ومش حاسة بالأمان ومفيش حد ممكن يسندي ويديني الاحساس ده
يمكن الجملة الوحيدة اللي بفتكرها من وقتها "كن قوياً لأجلك" 
اه انا مش بحس بالامان ويمكن فقدت الاحساس ده من سنين كتير أوي لكن بحاول أكون قوية 
علشان أقدر أتجاوز أي حاجة، علشان أقدر أواجه أي حاجة ونفسي فعلا في يوم من الايام أرجع احس بالأمان تانى

وقت وفاة بابا كنت ضعيفة جدا بدرجة تفوق اللي كنت أتخيله، منهارة بكل ما تحمله الكلمة من معني
عشر سنين بالظبط بين وفاة بابا ووفاة جدتي عشر سنين فيهم حياة اختلفت لكن الوجع ثابت 
الافتقاد لناس كانوا فحياتنا ثابت، من 2009 لـ 2019 فقدت ناس كتير أوي وكل حد بيروح بياخد جزء من روحي
الغريبة فعلا ان خلال  الـ 10 سنين اللي دخلوا حياتي كتير جدا لكن بقيت أخاف أقرب من حد بزيادة
حتى في العلاقات الانسانية العادية بفضل تكون علاقات عابرة علشان الوجع يكون أقل

المدونة أكتر مكان بحس فيه بأمان يمكن لان مفيش حد يقدر يدخلها أو يكتب فيها غيرى
المكان الاكثر دفئاً في العالم، المسودات اللي مش منشورة، صوت قلبي العالي اللي محدش بيسمعه غيرى
وقت ما اتقفلت كنت بعيط بشكل هستيري، وكل الناس تقولي اعملي واحدة جديدة طيب أجيب اللي كان فيها ازاى 
حياتى من 2007 وكل حاجة كتبتها فيها حتى اللي اتنشر في الكتب كله فيها 
من وقت ما رجعت وانا لازم كل يوم ادخل افتحها وخلاص حتى لو مش بكتب بحس بسعادة لما بدخل هنا

الأربعاء السعيد، أكتر يوم بحبه في الأسبوع 😍😍
طبعاً علشان أجازتي وعلشان كان مناسب لأن كل مناسباتي السعيدة تكون فيه زي ولادة مريم
الوقت اللي لنفسي ومج النسكافية اللي بعرف اشربه سخن، الهدوء والاغاني
والخروجات والسفر والروقان والاستجمام، يوم الاربعاء يستاهل يكون طول الاسبوع 💓

يمكن الشغل أثر كتير على شخصيتي، بقيت أحب أهرج كتير أتكلم صوت كتير 
اني افضل اكتب طول الوقت بقت حاجة صعبة أني ادخل فيس بوك بقت حاجة صعبة أكتر 
واكيد اني امسك الموبايل بقت حاجة اصعب بكتير، بقيت احب اهرب من التكنولوجيا 
بحب الزحمة أكتر وابص للناس علشان بفتقدهم بحب أتكلم مع ناس معرفهاش علشان بيوحشنى الكلام
انك تكون بتحب حاجات عكس بعضها او تعمل حاجات عكس بعضها مش انفصام 
وانك ترفض تعمل حاجة لحد من غير مبرر مش ندالة، وانك تفكر في الأسباب مش سوء ظن 
كل واحد فينا جواه شخصيات كتير بتظهر حسب الموقف وحسب المود وانا من زمان مجنونة بطبيعة الحال
واللي يعرفنا كويس أكيد بيكون عنده الشخصية الحقيقية الكود الفعلي "الأصل" اللي بيحتوي كل الحاجات دي


الجزء ده في حب بنترست بقي، وجمال الصور والسعادة اللي بيخليني فيها الموقع ده 
اكتر هدية فرحت بيها الكاميرا، محمد شاف قد ايه بحب التصوير والصور فحب يديني الفرصة 
والحقيقة قد ما كنت بحب الصور بقيت بحب أصور أكتر وبعمل لقطات رائعة
التوثيق بالصور جميل جدا زي التوثيق بالكتابة وبيوصل لنفس الهدف سعادة وبهجة فلهاش حدود
وإن كانت التدوينة بتاخد ساعة مثلا وانا بكتبها باخد 3 ساعات علشان أختر الصور
وده الفراغ بقي والاهتمام بالتفاصيل 😂😂


كان في بالي إني أختم التدوينة الطويلة بأغنية كالعادة
لكن ظهرت قدامي الصورة 

0 التعليقات: